“Wie A zegt…, … moet ook B zeggen”. En zeg ik “Aap, Noot, …” dan zal menig lezer meteen tot “Mies” komen (ps. De eerste versie van het leesplankje werd bedacht in 1897 …). Oftewel, het een roept het ander op.
We hebben denkpatronen ontwikkeld en zijn voorgeprogrammeerd:
- Een vraagstuk: dat moet je aanpakken.
- Een probleem: Dat vraagt om een oplossing.
- Ziekteverzuim: Reduceren.
- Klanttevredenheid: Verbeteren.
- Leiderschap: Versterken.
- Communicatie: Optimaliseren.
- Productportfolio: Uitbouwen.
- Solvabiliteit: Ophogen.
- Personeelstekort: Werven.
We hebben, vanuit eigen kennis en ervaring, rap ergens een idee of mening over. We hebben ook de neiging om snel tevreden te zijn met één oplossing en we hebben een voorkeur voor de bekende weg. Onze denkpatronen leiden daarmee ook tot:
- Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg
- Als je kijkt hoe je keek, dan zie je wat je zag
- Als je denkt hoe je dacht, dan blijf je geloven wat je geloofde
Wil je jouw denkpatronen doorbreken? Wil je af van die bekende weg en eens buiten de gebaande paden komen? Hier volgen enkele suggesties:
- Wat is er leuk aan het probleem? Oftewel verleg de focus eens op de goede kanten van het vraagstuk. Wat zijn de mogelijke voordelen ervan?
- Wat vinden andere mensen van dit vraagstuk? Varieer van bijvoorbeeld hoe kijkt m’n opa erna, naar hoe zou beroemdheid X er op reageren?
- Neem ‘psychologische afstand’; stel je bijvoorbeeld eens voor hoe je over 10 jaar op deze situatie zult terugkijken. En dan denk terug aan je vraagstuk; hoe heb je het ‘destijds’ opgelost? Welke acties heb je ondernomen?
- Bereid je eens voor op het ergste! Je vraagstuk, probleem gaat zich maal factor 10 ontwikkelen. Wat dan te doen?
Tiny van Dulmen: “I do not fix your problems. I fix your thinking. Then you fix, your problems, yourself…”