+31 6 83 09 25 28 tiny@nemlud.nl
Selecteer een pagina
Het is misschien een rare vraag… maar toch, probeer het eens (en lees daarna pas verder!!)

 

 

 

Ik vermoed dat je er zo’n 20 a 25 hebt weten op te schrijven…

Met deze ‘vogeltjes-oefening’ open ik meestal een mindmap-training, waarbij ik de Mus via een PowerPoint, als enige vogel presenteer. De deelnemer die, na 3 minuten, de meeste vogels heeft weten op te schrijven nodig ik uit om de vogels, in volgorde van het noteren, voor te lezen.

Hierna vraag ik aan de deelnemers wat bij het voorlezen is opgevallen?

We ontdekken dat de vogels ‘in clusters’ zijn opgeschreven:

  • De mus leidt tot vogels die zich in de tuin ophouden; ekster, houtduif, mees (pimpelmees, koolmees), merel, roodborst, ..,
  • Hierna volgen vogels die ‘in/om de sloot’ vertoeven; eend, meerkoet, gans, zwaan, reiger, ..,
  • Er wordt teruggegaan ‘naar huis’; de parkiet, papegaai en de dwergpapegaai.
  • Hierna volgen bijvoorbeeld roofvogels, vogels in de dierentuin, op de boerderij, etc.
  • En soms komen we tot ‘vreemde vogels’, met Pino, de Kroet, de Roepie-Roepie en de Polivinario …

Punt 1; we openen (veelal onbewust) ‘hersen-mapjes’ bij het ophalen van informatie die we hebben opgeslagen. En als we dit punt bewuster inzetten, kunnen we dus gerichter, meer hersencellen en de informatie die we daar hebben opgeslagen, activeren.

Punt 2; ‘de ene’ hersencel activeert ‘de andere’ hersencel (mees, leidt tot pimpelmees, koolmees, papegaai naar dwergpapegaai). En dit punt is een fijne, een hele mooie in het kader van creativiteit; het vermogen om te associëren, om van het ene idee op het andere idee te komen.

In een mindmap-training hanteer ik ‘het ABBA-voorbeeld’; ABBA -> Bjorn -> Bjorn Borg -> Ondergoed. Nu heeft het, denk ik, weinig toegevoegde waarde om van ABBA naar ondergoed te gaan, maar qua hersenwerking is het een aardige illustratie…

In de afgelopen periode heb ik meerdere (kleine) artikelen geplaatst, die allen betrekking hebben op de werking van de hersenen, op onze manieren van denken, waarnemen. En dat we, onbewust, vaste patronen hebben ontwikkeld. En hoe dit te doorbreken. In deze, en de komende bijdragen, draait het om het ‘out of the box’ kunnen denken (“van ABBA naar ondergoed”). Met nu dus de mindmap-methode als hoofdthema. Enkele basis-spelregels bij het mindmappen:

  • Pak een (groot) vel papier en leg dit ‘landscape’
  • Zet het kernwoord in het midden
  • Maak je eerste associaties rondom dat kernwoord
  • Associeer vervolgens door en door op die eerste associaties

Meer weten over mindmappen? Enkele voorbeelden ontvangen? Stuur me een PB!

Tiny van Dulmen; ”nemluD, learning consultancy”

I do not fix your problems. I fix your thinking. Then you fix, your problems, yourself.